مقاله و آموزش ها

مشکلات ریز و درشتی که شیائومی باید فکری به حالشان کند

شیائومی به عنوان یک برند نوپا در عرصه موبایل و تکنولوژی به خوبی در این مدت کم توانسته جایگاه خوبی برای خود دست وُ پا کند. این شرکت چینی با رشد سریع خود توانست در سه ماه‌ی نخست سال ۲۰۲۱ به جایگاه سوم بازار موبایل برسد. حتی در این سه ماه رکورد فروش گوشی‌های خود را شکست و می‌خواهد اپل را نیز در آمار فروش کنار بگذارد. یکی از عوامل موفقیت محصولات شیائومی، رابط کاربری اختصاصی آن یعنی MIUI است. اما رابط کاربری MIUI دارای مشکلات ریز و درشتی که شیائومی باید فکری به حالشان کند.

در اوائل شروع فعالیت، اغلب این شرکت به عنوان یک توسعه دهنده رام معروف بود. پس از موفقیت در این عرصه شیائومی تصمیم گرفت محصول نرم افزاری خود را بر روی سخت افزار‌ها به صورت پیش نصب شده عرضه کند. امروزه نیز MIUI وظیفه ارائه خدمات نرم افزاری اکثر گوشی و محصولات این شرکت را دارد.

MIUI در روزهای نخست فعالیت خود با توجه به طراحی آیکون‌ها و عدم وجود منوی کشویی در آن، به عنوان یک کپی اندرویدی iOS جلب توجه کرد. حال با گذشت چند سال از آن روز‌ها، شیائومی توانسته هویت جدید و منحصر‌به‌فردی را برای این رابط کاربری ایجاد کند.

خوشبختانه، Xiaomi راه توسعه این رابط کاربری را به خوبی ادامه داده و هر بار با ویژگی‌های جذاب و کارآمد بر روی صحنه می‌آید. در این سال‌ها ما شاهد ویژگی‌هایی مانند گزینه دسترسی سریع، تم‌های سیستمی قابل دانلود، برنامه مدیریت سیستم، برنامه‌های دوگانه و حالت یک دست بودیم.

اما مانند هر دست ساخت بشر، این پوسته اندروید نیز ایرادات کمی ندارد. ایراداتی به نظر می‌رسد شیائومی آن‌ها را فراموش کرده است. ایراداتی که اگر رفع نشوند ممکن است پاشنه آشیل فروش خوب و موفقیت‌های این شرکت شوند.

MIUI، مشکلات ریز و درشتی که شیائومی باید فکری به حالشان کند

وب‌سایت androidauthority در ماه گذشته پوکو اف ۳ را مورد بررسی قرار داد و از MIUI به عنوان “باگ‌دار” و “کثیف” عنوان کرده است. فهرستی از مشکلات که برای یک گوشی هوشمند آن هم در سال ۲۰۲۱ وجود دارد، بسیار نگران کننده بود. به‌عنوان مثال می‌توانیم به ریبوت‌های اتفاقی، ناپدید شدن و ظاهر شدن نوتیفیکیشن‌ها و حتی تبدیل ناخواسته‌ی رفرش ریت ۱۲۰ هرتز به ۶۰ هرتز اشاره کنیم.

گاهی اوقات، برخی از تلفن‌هایی که زود هنگام برای بررسی در اختیار کارشناس قرار می‌گیرید، که معمولا به صورت کامل بهینه نشده است. با این حال، ارائه آپدیت‌های OTA به صورت مداوم پس از عرضه پوکو F3، تا اکنون موفق به رفع برخی از این مشکل شده‌اند. اما هنوز نیز شیائومی موفق به حل بسیاری از مشکلات این گوشی نشده است.

این مشکلات بایستی سرانجام از طریق به‌روزرسانی‌های مداوم بعدی برطرف شوند. این مورد نیز برای می ۹تی پرو رخ داده بود. تلفن مذکور در زمان عرضه دارای ایرادات و باگ‌هایی بود، اما پس از آپدیت به MIUI 11 بسیاری از مشکلات رفع شد. البته چند ماه بعد از عرضه به بازار. متاسفانه این ناهماهنگی عمومی هنوز نیز در برخی از تلفن‌های شیائومی، حتی پس از چند ماه عرضه مشاهده می‌شود.

MIUI در تمامی دستگاه‌ها از نظر ایرادات و عملکرد یکسان نیست.

به طور خاص‌تر، ردمی نوت ۹ پس از ۶ ماه، گاهی اوقات اپلیکیشن دوربین هنگام عکاسی برای چند ثانیه هنگ می‌کند و همچنین حین پخش موسیقی یا پادکست، نمایشگر هر چند ثانیه یک‌بار روشن و خاموش می‌شود. باگ‌ها نیز به همین جا ختم نمی‌شوند، به سختی می‌توانید از بخش نوتیفیکیشن پیامی را جواب دهید. همچنین در برنامه محبوب اینستاگرام پس از مشاهده چندین استوری به طور متوالی برنامه کرش می‌کند. این تلفن از زمان عرضه آپدیت شده، اما تمامی اشکالات را برطرف نشده و حتی مشکلات جدیدی را ایجاد کرده است.

نکته‌ی قابل توجه این است که بسیاری از گوشی‌های شیائومی مانند می ۱۱، می ۱۱ اولترا، پوکو X3 و پوکو M3 از نظر نرم‌افزاری مشکل خاصی ندارند. اگرچه حین بررسی این گوشی‌ها معمولا نگرانی‌های مربوط به تبلیغات و وجود تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های بی‌مصرف مطرح می‌شود.

مشخص نیست که علت ایرادات و ناهماهنگی چه می‌تواند باشد، اما شک داریم که ارتباطی به قدرت تلفن‌ها داشته باشد. علاوه بر آن Poco F3 دارای سخت افزاری در حد پرچم‌داران است. در مقابل گوشی هوشمندی مانند ردمی نوت ۱۰ روبه‌رو هستیم که یک گوشی میان‌رده محسوب می‌شود ولی هیچ‌کدام از مشکلات نرم‌افزاری گفته شده را ندارد.

دلیل این مشکلات هرچه که باشد، شیائومی هرچه زودتر باید آن‌ها را حل و فصل کند. چرا که ممکن است محبوبیت و فروش محصولات این شرکت را تحت تاثیر قرار دهد.

رابط کاربری MIUI در مقابل رقبا

این ایرادات نرم افزاری در حالی رخ می‌دهد که سایر شرکت‌ها واقعا بر روی نرم افزار خود بسیار وقت گذاشته‌اند. حتی شرکت‌هایی مانند اوپو و ویوو که به بی‌توجهی به این حوزه شهرت داشتند، حالا توانسته‌اند کیفیت رابط کاربری را تا حد قابل توجهی بهبود ببخشند. بنابراین اگر شیائومی نخواهد از قافله عقب بماند باید فکری به حال خود کند.

در این بین نیز شرکت‌ها به سمت تعهدات آپدیت‌های بلند مدت قدم گذاشته‌اند. به تازگی دیده‌ایم نوکیا و ال‌جی اعلام کرده‌اند که تا سه سال قرار است دستگاه‌های خود را آپدیت کنند. اما سامسونگ اولین دارنده رابط کاربری اختصاصی بود که تعهد خود را به سه سال به‌روزرسانی نسخه‌ی اندروید اعلام کرد. این شرکتی است که شیائومی باید نگران آن باشد.

شرکت‌های رده بالا وعده داده‌اند که سه سال برای گوشی‌های پرچمدار و مقرون به‌صرفه آپدیت ارائه دهند. در این بین سامسونگ حتی آپدیت‌های جدید را به سری گلکسی S10 و نوت ۱۰ ارائه می‌دهد. سامسونگ به مشتریان موجود خود انگیزه می‌دهد تا با این برند بمانند. این مورد باعث می‌شود شرکت‌هایی مانند شیائومی برایشان سخت باشد که مشتریان جدید خود را دوباره جذب کنند. البته شیائومی به‌روزرسانی‌های MIUI را برای دستگاه‌های قدیمی ارائه می‌دهد. اما اغلب تلفن‌های قدیمی را به نسخه‌ی جدید اندروید آپدیت می‌کند، که باعث می‌شود دستگاه‌ها در معرض مشکلات سازگاری قرار گیرند.

در هر صورت، شیائومی به وضوح قادر به ارائه رابط کاربری و نرم افزاری به روشی روان و قابل اعتماد است. اکنون زمان آن فرا رسیده که این شرکت چینی فکری به حال بخش نرم افزاری خود کند.


در پایان امیدواریم مقاله مشکلات ریز و درشتی که شیائومی باید فکری به حالشان کند برای شما مفید واقع شده باشد. در صورتی که تمایل به پیشرفت ما دارید، می توانید با اشتراک گذاری لینک و مطالب سایت، کمکی در مسیر پیشرفت به ما بکنید.

منبع
androidauthority

عرفان عبدی

عرفان هستم متولد دی ماه سال ۷۹. علاقمند به دنیای کامپیوتر و برنامه نویسی، در وقت آزادم درباره برنامه نویسی و طراحی وب مطالعه می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا